23/9-27/9

Först vill jag bara säga tusen tack för en jätte trevlig helg till Clara, Viktoria och alla andra som har varit delaktiga. Det är nu det dags för mig att lämna örebrobubblan för och ta mig hem till min egen bubbla. Det har varit en väldigt händelserik helg med massor av skratt(och lite tårar). Örebro är verkligen ett ställe jag kommer besöka igen då staden nu har blivit en av mina favoriter i Sverige. Uteställena är ett stort plus!

Igår var det vår sista kväll ihop så vi åkte hem till Clara, lagade middag och bjöd dit lite vänner. Vi lagade köttfärspaj med sallad och hemmalagad jordgubbsglass med maräng. Tänkte dela med mig av glassreceptet för det blev så himla gott och var lätt att göra. Ett tips: glöm inte marängerna i ugnen som vi gjorde för de blir klara på bara några sekunder & STÄNG inte ugnen så slipper ni att brandvarnaren går igång. Till glassen hade vi världens godaste marabou premium.

Glass:
250
g hallon eller jordgubbar, frysta
2 2 dl crème fraiche
1 1 dl florsocker
2 2 tsk vaniljsocker
2 2 st äggulor

Maräng
4 4 st äggvitor
1 1 dl socker

Till garnering
Mynta eller citronmeliss
Florsocker

1. Mixa bär, crème fraiche och socker till glasskonsistens.

2. Fördela blandningen i höga glas och ställ i frysen.

3. Sätt ugnen på grillvärme, 250-275 grader.

4. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret lite i taget.

5. Vispa till en hård marängsmet.

6. Toppa med marängsmet på den frysta glassen och sätt in glasen i den heta ugnen med ugnsluckan öppen.

7. Gratinera ett par minuter tills marängen fått lite färg.

8. Garnera med mynta eller citronmeliss och pudra med lite florsocker.

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0